آنسوي مغاك بيگذر

درد من از حصار برکه نیست . درد من همزیستی با ماهیانیست که دریا به ذهنشان هم خطور نکرده است

بسمک یا الهی

           و بنور وجهک الذی اضاء له کل شیئ    

     

       مآخذ شیعه حاکی از آنست که امام ششم ، حضرت صادق علیه السلام نخستین امامی است که نظام زیر زمینی ارتباطات را در جامعه بکار گرفت . در ابتدای امر هدف اصلی وکالتِ یاران خاص ، جمع آوری خمس و زکات بود . لیکن با سخت تر شدن شرایط و با توجه به اینکه حکومت عباسی امامان را به پایتخت احضار میکرده و از نزدیک مراقب کوچکترین حرکات آنها بوده است ، وکیلان امام حکم ارتباط دهندگان بین او و شیعیان را پیدا کردند و به مرور زمان به علت عدم امکان تماس مستقیم امام با مردم ، مسئولیت بیشتری به وکلا واگذار شد .

      امام صادق علیه السلام آنچنان هوشیارانه فعالیتهای سازمان را هدایت میکرد که عباسیان به هیچ عنوان قادر نبودند از وجود آن آگاهی یابند . آن حضرت از روی تقیه ، از پیروانش میخواست تا وظایفی را نسبت به سازمان انجام دهند ، بدون آنکه بدانند در واقع کارگزاران او هستند .

       شیخ طوسی روایت میکند که نصر بن قابوس لخمی ، بیست سال وظیه ی وکالت او را انجام داد بی آنکه بداند به عنوان وکیل حضرت منصوب است .

 

     بعد از امام هشتم دیگر امامان معصوم برای همگان ظاهر نمیشدند . بلکه فقط برای خواص شیعه آنهم در موارد خاص ظاهر میشدند  . حتی پاسخ به سوالات و رفع نیازهای آنان را غالبا از پشت پرده انجام میدادند تا شیعیان را برای غییبت قائم آل محمد علیهم السلام آموزش دهند و آماده کنند . در پرتو همین آموزشها بود که غیبت ناگهانی امام عصر ، برای شیعیان آنزمان گران نیامد .

    هرچه دوران غیبت صغری نزدیکتر میشد استتار امامان نیز بیشتر میگردید . مسعودی مینویسد : «امام هادی علیه السلام غیر از عده ی کمی از یاران خود ، از نظر اغلب شیعیان غایب بود . و هنگامی که امر امامت به امام حسن عسکری علیه السلام واگذار شد ، آنحضرت با خواص شیعیان خود نیز از پشت پرده صحبت مینمودند . »

    همینطور که میبینید مسئله ی غیبت ، امری نبود که ناگهان صورت گیرد . این امر از زمان پیامبر اعظم صلوات الله علیه مطرح بود و ایشان همواره به آن تاکید نموده و اصحاب خود را برای آنزمان آماده مینمودند . اگر که این آماده سازی صورت نمیگرفت ، چه بسا که غیبت حضرت صاحب علیه السلام موجب انکار مطلق وجود ایشان و انحراف افکار عمومی میگشت .

    امامان معصوم به این آماده سازی پیش از غیبت هم اکتفا نکردند و بنابر همین حضرت صاحب علیه السلام پیش از غیبت کبرای خود ، غیبتی کوتاه مدت تر و نزدیکانه تر با شیعیان داشتند که به غیبت صغری معروف است . ایشان در طول این مدت هفتاد ساله بوسیله ی چهار نایب خود توانستند ارتباط خود را با شیعیان بگونه ی خاص تری از زمان غیبت کامل خود برقرار نمایند و این خود باعث شد تا تفرقه هایی که بین شیعیان ، پس از غیبت صغری پدید آمده بود از بین برود . بهتر است بدانید که امامیه پس از شهادت امام حسن عسکری و آغاز غیبت صغری ، تا بیست فرقه منشعب شدند . اما در طی غیبت صغری و در پی ارتباطی که امام علیه السلام توسط نایبان خاص خود با شیعیان برقرار مینمودند تمامی این فرقه ها از میان رفتند و جز شیعه ی امروزی باقی نماند .

 

  اینک دوستان من ، حال اگر با مطالعه ی دقیق تاریخ آنزمان و با منطق صافی و بدور از نگرشهای تاریک و مغشوش خود به امر غیبت و ظهور نظر افکنیم ، آیا نباید نتیجه بگیریم که ظهور حضرت صاحب ، پس از هزار و چند سال ، میبایست آرام آرام و با طی مراحلی خاص صورت پذیرد تا مجددا به انکار حضرت نینجامد ؟ چه بسا اگر که حضرت ناگهان ظهور کنند ، شیعیان به بیش از بیست فرقه تجزیه شوند . اما عقل و قلب سلیم این حقیقت را می یابد که ظهور حضرت نیز میبایست تدریجا و با شکل نیابت عام ، آرام آرام صورت پذیرد تا شیعیان آمادگی ایجاد ارتباط مستقیم دوباره با امام خود را بیابند .  همانگونه که نائبان خاص حضرت ، در غیبت صغری در طی زمان و آرام آرام در مدت صد سال توانستند با ارتباط خاص خود و سکوتشان ( که شیوه ای خاص بود ) ماهیت فرقه های منحرف آنزمان را ظاهر نموده و باعث انقراض آنها شوند ،  نائبین عام امام نیز در این زمان میبایت با اتخاذ همان تدابیر ، فرصت این را به شیعیان بدهند که خود نظاره گر ظهور ماهیت فرقه های منحرف بوده و خود از صافی صراط عبور کنند و تمییز داده شوند  و در این عصر ظهور صغری ، خود را آماده و یکپارچه کنند برای ظهور کبرای حضرت بقیة الله الاعظم صلوات الله علیه .

 

   پس بیائید تا کمی بر افکار و دیدگاه های خود وسعت دهیم و امر نیابت امام را دقیق تر بشناسیم و تا حد توان عقل و درک خویش بر اسرار نیابت امامان خویش آگاه شویم تا ندانسته در برابر آن نایستیم .  بیایید کمی زبان سکوت را بشناسیم و بعدی دیگر بر حواس و ادراکات خویش بیفزاییم . بخدا قسم ، از سکوت ائمه ی اطهار علیهم السلام بیشتر از سخنانشان میتوان آنان را شناخت اگر دلها آرام گیرند . . .

قل ارأیتم ان اصبح مائکم غورا فمن یأتیکم بماء معین ؟

بگو ای پیامبر من با ایشان که اگر صبح کنید و ببینید که آب شما در زمین فرو رفته است ، پس چه کس دیگر برای شما آبی جاری خواهد آورد ؟

 

------------------------------------------------------------------------------

 با استفاده از کتب :

 زندگانی نواب خاص امام زمان علیه السلام

 الغیبة

 روزگار رهایی

 اثبات الوصیة

 و نظرات شخصی نویسنده

نوشته شده در پنجشنبه ۱۳۸۵/۰۱/۱۷ساعت 11:30 توسط هارپوكرات| |


Design By : Night